vrijdag 4 april 2014

IR profcheck

Afgetekende profcheck IR(A)...
Voor de Instrument Rating moet je ieder jaar een profcheck doen.
Je kunt dit doen vanaf 3 maanden voor verloop datum.
Een profcheck is in feite hetzelfde als een examen: Hetzelfde beoordelingsformulier wordt gebruikt, en alle onderdelen kunnen ge-examineerd worden. De profcheck wordt afgenomen door een examinator.


Het komt er op neer dat ze willen zien dat je nog op hetzelfde niveau zit als toen je voor het eerst examen deed.
Dit klinkt heftig, maar als je regelmatig vliegt dan is je ervaring toegenomen en voldoe je aan de norm.
 

Mijn examinator was een KLM gezagvoerder. De profcheck ging prettig, omdat hij een man van de praktijk was. Ik ben naar EHGG geweest.
Onderweg vroeg hij of ik wist boven welke plaats we vlogen. Ik zei dat ik geen idee had "Ik zit op heading 040 inbound Sierra Oscar".
Weet je waar SO voor staat? "Geen idee". "Het staat voor Slochteren. Ik weet het want ik ben hier opgegroeid."
IFR weet je vaak helemaal niet waar je vliegt t.o.v. landschapskenmerken.
En in de slecht-zicht omstandigheden waarin ik vloog kun je ook maar niet te veel naar buiten kijken; word je alleen maar gedesoriënteerd van...

Eerst een holding boven SO op 3000 ft. Hij vroeg wat voor entry het was. Ik antwoordde dat het een teardrop was. Ik had de holding ook geactiveerd op de GPS en hij was daar tevreden over: Alle functies die in de kist zitten, moet je ook gebruiken.

Halverwege de holding zei hij: "Ik heb het wel gezien, change of plans, we gaan direct de ILS vliegen". Hij deed een VFR kaart voor het raam en zei: Als ik de kaart wegtrek dan zijn we Visual. Dit spelletje moet je gewoon meespelen, want die kaart gaat natuurlijk nooit weggetrokken worden.
Ik vloog de ILS af, met de approach erbij op de G430 zodat ik nauwkeurig kon monitoren wat het effect van de wind was op m'n track.
Op 220ft meldde ik "approaching minima, missed approach" en gaf vol gas om weer te klimmen.
Ik vergat om de carb heat uit te zetten en kreeg daar een opmerking over.

De tweede approach was de VOR DME Rwy 23. Ik kreeg vectors en werd kort opgelijnd. Het punt waar je de descent start (2.5DME EEL) was veel dichterbij dan ik geanticipeerd had, dus ik moest even flink doorwerken; gas er af om de snelheid er uit te krijgen, flaps zetten, descent starten, hoogtes controleren met de waardes op de approach chart, etc.
Op 500ft ging de kaart voor het raam vandaan en maakte ik een touch&go.

De examinator meldde dat hij voldoende gezien had en dat we terug gingen naar Lelystad. In de buurt van EHLE vroeg ik of er verkeer in het circuit zat.
Je zag werkelijk geen hand voor ogen, maar er bleken nog twee kisten op downwind te zitten. Dat is gewoon de ellende als het slecht weer is maar nog wel VFR: Dan blijven de leskisten in het circuit wat leid tot potentieel gevaarlijke situaties. Goed uitkijken dus en positie reports via de radio doen...

Al met al vond ik de profcheck erg mee vallen. Omdat de PH-PCA uit de running is vanwege een motorwissel deed ik het op een PA28.
Ieder jaar een profcheck doen is wel een opgave, maar ik vind het vanuit veiligheidsoogpunt wel een reële eis. Als je bevoegd bent om in Class A airspace te vliegen, tijdens een nadering pas op 200ft uit de wolken te komen, dan moeten je skills wel op orde zijn...

Geen opmerkingen :

Een reactie posten