zondag 20 juli 2014

Venetië en Salzburg

Afgelopen weekend zijn mijn vriendin Ingeborg en ik naar Venetië gevlogen. Heen EHLE-LIPV rechtstreeks gedaan in 4hr. Terug zijn we gestopt in Salzburg en daar nog een dag gebleven.

Onderweg van Lelystad naar Venetië. Prima weer! Dit is Frankfurt.
Boven de Alpen in Oostenrijk.
We klimmen naar FL180 om
boven de buildups uit te komen.

Prima vliegcondities; alleen voor de laatste dag waren de verwachtingen minder met kans op onweer/hagel een een koufront in Midden Europa.
Als bestemming kan ik Venetië van harte aanbevelen: Aeroporto Nicelli ligt op het prestigieuze eiland Lido. Het is er rustig en je hebt een mooi zandstrand. De stad Venetië is bereikbaar met de waterbus.
 
Boven gletsjers..

Meestal begint Ingeborg een gesprek op short final. Deze keer maakte ze een foto :-)
... geland, inchecken in het hotel en dan meteen door naar het strand!
Blijft leuk om 's avonds door de stad te slenteren...
Venetië is erg toeristisch, maar 's avonds als de meute dagjesmensen zijn verdwenen is het goed te doen. Erg leuk is de Ghetto, een Joodse wijk.

Canal Grande...
Ingeborg op de markt...
Jazz muziek op een terrasje...


Warm: ISA +18
De vlucht Venetië-Salzburg LOWS was een korte hop over de Alpen heen.
Het weer was fantastisch! Kraakhelder en weinig bewolking. Wel erg warm; we zaten op 15000ft en de G1000 gaf aan dat de density altitude 16800ft was. Buitentemperatuur was +3 graden!

PCA op FL140...








Onderweg vanaf Venetie richting Salzburg. Onze route loopt over West Slovenie via Villach.
Minimum airway hoogte hier is FL150.

Soms kan het uitzicht van een IFR vlucht ook best mooi zijn...:-)
Salzburg is een cultuurstad. Wij waren er op zaterdag en er waren allerlei activiteiten, zoals straattheater en dansvoorstellingen. Het centrum is redelijk compact. Leuke bestemming om eens naar toe te vliegen!

Visual approach RWY33 Salzburg
... en dan zijn we in Salzburg
Dansvoorstelling op straat...



Het weerbeeld op de terugvlucht LOWS-EHLE
Terug op zondag hebben we wat lager, op FL100 gevlogen. Dit in verband met de slechte
weersverwachtingen, en om in positieve temperaturen te zitten, en ook om de mogelijkheid te hebben om te kunnen zakken zodat we onder de wolkenbasis zouden kunnen vliegen.
Uiteindelijk hebben we de volledige vlucht op FL100 kunnen vliegen, via de geplande route. We moesten een frontje doorkruisen. Op FL100 zaten we nog onder de wolkenbasis! De ADL120 gaf aan dat het matige regen zou zijn (kleurcode GROEN), en dat we na 15min. weer uit de bui zouden zijn. En dat we vervolgens geen buien meer tegen zouden komen. Dat klopte allemaal perfect.
We zagen op de weerradar enorme onweer t.h.v. Beek EHBK. We konden de buien in de verte waarnemen. Op de radio hoorde we een Transavia kist een andere route vragen vanwege het weer...
Al met al een erg leuk weekend!

Geen opmerkingen :

Een reactie posten