maandag 8 september 2014

G1000 failures trainen

Sinds begin dit jaar vlieg ik met het Garmin G1000 systeem. Geen conventionele radio's en instrumenten meer, maar twee LCD panels die alle informatie geïntegreerd weergeven.
Ik vlieg meestal IFR, soms in omstandigheden waarin je niet kunt terugvallen op visueel vliegen. De afhankelijkheid van het systeem is dus groot. In het ontwerp is er rekening mee gehouden dat het systeem blijft werken, ook als er een component stuk gaat. Zo zijn er dubbele LCD panels, dubbele GIA computers, dubbele radio's, backup battery power, etc. Daarnaast zijn er nog de (analoge) backup instrumenten.


Ik vond het belangrijk om alle mogelijke failures getraind te hebben, en daarom heb ik onlangs een avond met een instructeur in de simulator doorgebracht. We gingen wat approaches vliegen, en ondertussen zou ik failures voorgeschoteld krijgen.


Er kwam een AHRS failure langs; geen horizon en slip indicator meer.
Wat doe je? "Ik ga op de backup horizon vliegen."

Er passeerde een heel revue aan gesimuleerde problemen. Wat op viel was dat je onder druk een probleem soms "niet ziet". Zo kwam er een comm failure tijdens een ILS approach. Ik kreeg "Contact the Tower now on 118.7", maar kreeg geen response. Ik had in de eerste instantie niet door dat er een comm failure was.

Op 200ft geen zicht op de baan, dus missed approach. Vol gas en in de klim. Vreemd; de power indicator geeft maar 50% aan. Ik rommel wat met het gas. Ik zou 100% moeten hebben. "Wat kan er aan de hand zijn?", vraagt Eric. Ahhhh, bevroren luchtfilter! Alternate Air open. En hup, we klimmen weer met 100% vermogen

En zo kwamen er nog talloze probleem scenario's langs: GPS failure, PFD panel failure, airspeed indication loss, transponder failure, etc. etc.

Het was erg nuttig om de G1000 failures door te nemen en te trainen.
Ik heb het gevoel dat ik hiermee beter voorbereid ben op mogelijke problemen in real life...

Geen opmerkingen :

Een reactie posten