woensdag 29 oktober 2014

Alpen en Middenlandse zee...

Ons vliegtuig, de PH-PCA is bijna twee maanden uit de running geweest vanwege een engine upgrade.
Er zit nu een Centurion 2.0S engine in, en het verschil in performance met de standaard 2.0 is enorm!

Afgelopen weekend ben ik met Walter en Casper op pad geweest. Het idee was om naar Corsica te vliegen. De weersverwachting aldaar was uitstekend: 24°C en zonnig. Wat is er nu lekkerder dan om op een grijze dag te vertrekken in je winterkleding, en later die dag in je korte broek en teenslippers op het terras in de zon te zitten :-) 

We besloten om de vlucht naar Corsica in twee legs te doen, met een tussenstop in Friedrichshaven EDNY.

Marginaal IFR condities zien er van boven zo uit...
Wolkenbasis hier is 300ft.
Boven Frankfurt, één van de druktste
vliegvelden van Europa



De vlucht verliep zonder problemen. In de buurt van Friedrichshaven konden we de Zwitserse Alpen al zien liggen. Zurich Approach verzorgde onze nadering, en na ongeveer 2,5hr vliegen waren we geland. We zagen een Zeppelin die rondvluchten verzorgde. Dat zie je niet vaak!

In de approach voor Friedrichshaven.
Zwitserse Alpen in de verte...
De Zeppelin vliegt af en aan...

Filmpje van de nadering op Friedrichshaven EDNY


Na een prima lunch in het Italiaans restaurant van de luchthaven, tankten we de kist af en gingen we weer op pad. Onze route liep via de TRA2E departure eerst westelijk richting de Trasadingen VOR, en vervolgens via de N850, M727 en M858 airways naar het zuiden. Echter zul je in de praktijk de route nooit vliegen zoals gepland. In ons geval werden we al vrij snel op een heading gezet (FLY HEADING 270, CLIMB FL140), en vervolgens: PROCEED OWN NAVIGATION DIRECT ODINA.

Het luchtruim in het noorden van Italië is een drama voor VFR, met Class A airspace vanaf 1000ft en een aaneenschakeling van CTR's. Wij kozen er voor om IFR door te vliegen tot aan Corsica.
Onze geplande route...

De voorgaande dagen was het slecht weer geweest, met harde wind en enorme buien. Maar vandaag was het kalm. In de Alpen had het flink gesneeuwd. Het zicht was vrijwel oneindig...

Noordkant van de Zwitserse Alpen. De mist geeft een extra dimensie aan het plaatje!

Oneindig zicht!

Veel sneeuw in de Zwitserse Alpen...
Het meer van Lugano. Kenners ontwaren hier het vliegveld in het verlengde van het meer.
Milano Malpenso Airport
Met 159KTS GS schiet het best op...
Middelandse Zee kust.

Begin van downwind voor RWY33 Calvi LFKC. Het bleek een lastig circuit met het terrein wat omhoog loopt aan de zuidkant. De eerste keer kwamen we te hoog uit op final; dus go-around en een nieuwe poging....
Calvi is een leuk havenstadje. Het was er rustig omdat het toeristisch seizoen voorbij is.



Geplande VFR route van Calvi naar Pavullo via Elba.
De volgende ochtend zag het er prima uit: Blauwe lucht, zonnetje en letterlijk geen wolkje aan de lucht. We besloten om lekker VFR te gaan vliegen. Slovenië leek ons wel leuk. Ik had goede verhalen gehoord over Portorož LJPZ. Het zou één van de beste General Aviation vliegvelden van Europa zijn. We besloten daarheen te gaan en ergens in Italië te lunchen. Casper had op de kaart gekeken en kwam met het idee om naar Pavullo LIDP te gaan, een klein vliegveldje met 1200m baan in het midden van de Apennijnen. We checkten de reviews op EDDH en dat zag er goed uit. Ik zou deze leg vliegen, terwijl Walter de radio+navigatie deed.

Langs de kust van Corsica
Elba Airport
Elba, Portoferraio
Voor mij als IFR vlieger was het wel even wennen; Veel Italiaans gelul op de radio, low level dus regelmatig geen bereik op de radio. In de buurt van Pisa kregen we geen klaring om de CTR te crossen, dus maar op 900ft langs de kust onder het gecontroleerd luchtruim door vliegen. Voorbij Pisa moesten we klimmen, want onze bestemming lag in de bergen. Walter komt uit Oostenrijk en heeft veel bergvlieg ervaring. We vlogen door de dalen. De terrain functie op de G1000 is dan erg handig.
VFR door de Apennijnen
De terrain functie op de G1000 is best handig...

Na enig zoeken vonden we het vliegveld achter een heuvel. Het was een interessant circuit, want tussen de runway en downwind ligt een bergrug, dus je ziet de baan niet. De nadering was lastig omdat er een heuvel op final ligt waar je eerst overheen moet zijn alvorens je door kunt zakken. Je wilt niet te langzaam gaan, vanwege kans op turbulentie, maar ook niet te snel want dan overshoot je de runway. Ik kwam redelijk goed uit en maakte een goede landing in een werkelijk fantastische omgeving!

Filmpje van de landing op Pavullo LIDP.

Final RWY02 Pavullo LIDP

We werden begroet door een enthousiaste jongeman die met de portofoon de radio deed. Hij tipte ons om voor de lunch naar Veccia Tratoria Romani te gaan. De Tortelloni en Bistecca alla Fiorentina zouden fantastisch zijn. Ik vroeg hoe ver het lopen was. "Lopen? Ben je gek, je krijgt de sleutels van m'n auto mee! Zeg maar dat je van het vliegveld komt". Het eten was werkelijk fantastisch. Voor de zekerheid belden we maar even met Portorož tot hoe laat ze open waren: "Tot 20:00LT en je kunt hier gewoon in het donker binnenkomen". Mooi! Uiteindelijk bleek het niet nodig, want we kwamen ruim voor sunset aan op Portorož, maar het neemt wel een stuk stress weg als je ook na sunset kunt landen...

Vliegveld Pavullo LIDP
Landing hier was 5 EUR
Bistecca alla Fiorentina

Crazy Pilots :-)
Enthousiaste medewerker van het vliegveld.

Walter vloog de volgende leg terwijl ik de radio deed. Deze keer was het een positieve ervaring: We kregen een klaring om op 6000ft over Bologna te vliegen. In de buurt van Venetië gingen we zakken en vlogen we op 2000ft langs de kust.

We vervolgen de Adriatische kust richting Slovenië. Dit is Venetië.

Na aankomst op Portorož komt er een gastvrouw naar de kist om te vragen of ze iets voor je kan regelen: Een taxi of hotel, of informatie over de omgeving? We geven aan dat we willen tanken. Twee minuten later komt de tankauto voorrijden. Ongelofelijk, wat een service! In de ontvangstruimte krijgen we een glaasje Slivovitz, een lokale brandy.

Op final RWY33 Portorož LJPZ
Geparkeerd voor de nacht Portorož LJPZ
Ontvangst met een glaasje Slivovitz



Ochtendlicht in de haven van Portorož

Mooi schip! Op de achtergrond ons hotel.
Kempinski Palace Hotel, uitgekozen door Casper.


Tijdens het eten 's avonds bespreken we het plan voor de volgende dag: Via een GAFOR route naar Innsbruck, en daar vandaan terug naar Lelystad. De volgende ochtend zijn de meteo omstandigheden helaas minder dan verwacht. De GAFOR route naar Innsbruck is gesloten. Ik bekijk de optie om vanuit Slovenië direct terug te vliegen naar Lelystad, maar dan komt Walter met het idee om een korte hop te doen naar Klagenfurt LOWK, en dan terug naar Lelystad. Dat klinkt als een goed plan. Casper vliegt van Portorož naar Klagenfurt over de Alpen. Het is erg turbulent, en we vragen om hoger te vliegen, naar FL075. In de buurt van Klagenfurt krijgen we een direct naar final. Casper maakt een mooie landing!

After takeoff Portorož

VFR over de Alpen...
VFR? Wettelijk gezien: Jazeker ;-)
Je wil er ook niet onder vliegen...


In de descent richting Klagenfurt..
Geland op Klagenfurt.

De vlucht van Klagenfurt terug naar Lelystad doen we IFR. We hebben tegenwind en besluiten in de buurt van München om te klimmen naar FL180, zodat we een wat grotere TAS hebben.

Boven de Alpen op weg naar Lelystad.
Airline pilootje spelen...
Moeiteloos op FL180 (5500m).


Iets met luchtdruk... :-)
Mooie pastel kleurige lucht in de buurt van NL

Supergave foto op FL180, met de iPhone gemaakt in Panorama mode...

2 opmerkingen :