donderdag 9 oktober 2014

Praag en Karlovy Vary met een PA28

Afgelopen weekend zijn we weer eens op pad geweest. Aangezien onze reguliere kist (de PH-PCA) in onderhoud is vanwege een motorwissel hebben we een Piper Warrior gehuurd bij Singles & Twins.

We hadden het ludieke idee om naar Praag te vliegen. Niet ver, en je bent er toch even tussenuit!
Voor Praag heb je drie opties: LKPR (Praha, het grote vliegveld), LKVO (Vodochody, een privé vliegveld) en LKLT (Letnany, 860m gras).

LKLT viel voor ons af; Het is VFR-only en dan heb je het risico dat je de volgende dag niet weg komt als het weer beneden minima is.
LKPR was te duur, en zo kwamen we uit op LKVO (Vodochody).

Vodochody is in privé eigendom en is alleen open op verzoek.
Ik heb via email contact met ze gezocht, en ons landingsverzoek werd keurig ingewilligd.

Tijdens de preflight checks bleek de pitot heat defect. Dat was voor ons een no-go item. Gelukkig werd dat meteen gerepareerd terwijl wij een kopje koffie dronken.

Vervolgens naar de pomp. Onze passagier en vaste vliegvriend Harrie tankte de kist tot de nok toe af.
Onze passagier en vaste vliegvriend Harrie tankte de kist tot de nok toe af.
Om Lelystad - Praag te vliegen zonder long-range tanks, moet je de fuel wel even plannen want je houdt niet heel veel over. Het is toch wat verder dan Texel, zeg maar...
Tijdens de vlucht hielden we een tabelletje bij met tijden voor de linker- en de rechtertank. Daarnaast de Fuel Planning functie op de G430 erbij.
We zouden landen met nog 10USG in de tanks. Voor dik een uur reserve dus.

Onderweg kwamen we wat buien tegen. We vroegen om hoger te vliegen. Op FL090 was de fut er wel uit. Een enorm verschil t.o.v. de DA40 TDI, die op die hoogte nog 100% vermogen levert...

Tijdens de vlucht...
Wat buien onderweg...
Ik vloog de eerste leg naar Praag, terwijl Dimitri de radio deed.
De vlucht verliep zoals gepland en 3,5 uur later landden we in Praag.
Het vliegveld Vodochody is niet veel meer dan een enorme baan van 2500m en een gebouwtje erbij waar de GA afhandelaar in zit.

De afhandelaar vertelde dat de taxi onderweg was, en zette een vers kopje koffie voor ons. Wat geniaal was, is dat de taxi gewoon de Apron op komt rijden om je op te halen. Opgehaald worden bij het vliegtuig, dat is pas luxe :-)

Praag is foto-geniek :)
Proost!
Praag is een leuke stad om eens een naar toe te vliegen! Wij hebben een Segway tour gedaan. Dat is echt een aanrader!

Segway tour, erg leuk om te doen!
Aan het einde van de dag vertrokken we naar het vliegveld voor een kort vluchtje naar Karlovy Vary LKKV, in de Bohemen.
Dimitri deed deze vlucht. Vodochody heeft geen gepubliceerde SID, maar je krijgt bij je route klaring departure instructies. In ons geval was dat: After departure fly heading 310, climb 3000ft and contact Praha Radar.

CAVOK maar weinig zicht...
Short final RWY11 LKKV
Geparkeerd en weer aftanken...
De hele vlucht naar Karlovy Vary hebben we op radar vectors gevlogen. Makkelijker kan niet :). In de buurt van onze bestemming kregen we vectors voor de NDB approach RWY11. Tijdens het identen van de NDB hadden we geen ontvangst. We vroegen ATC of er problemen waren met de NDB, maar dit bleek niet het geval. Dan moet de ADF stuk zijn...
De controller meldde dat hij ons wel naar final kon vectoren voor een visual approach. Dat is ook prima natuurlijk!
De approach voor RWY11 is stijler dan normaal (3,5º i.p.v. 3º) omdat er een heuvel voor de baan ligt.
Dimitri zette de kist keurig op de landingsmarkering. We tankten meteen weer vol omdat we de volgende ochtend vroeg weg wilden....

Karlovy Vary (ook wel Karlsbad genoemd) is een decadent kuuroord in de Bohemen en heeft net als Cannes een eigen filmfestival.
We waren getipt door Kees Halma om het Grand Hotel Pupp te boeken. Daar is een leuke bar in de kelder. Daar gingen we dus eerst maar eens naar op zoek :)

De verwachtingen voor de volgende dag waren niet gunstig, met grondmist en laaghangende bewolking. Dus we besloten om het alcohol-gebruik enigszins te beperken en niet te laat te gaan slapen. Rond 01:00 gingen we naar ons hotel. We hoorden uit het etablishement naast het hotel muziek komen, dus we gingen daar nog heen om het af te leren.







De volgende ochtend gingen we al vroeg weg want onze kameraad Harrie moest 's middags werken.
Aangekomen op het vliegveld werden we geconfronteerd met een interessante METAR: 700m zicht en 300ft wolkenbasis. Typische omstandigheden die je vaak hebt in de ochtend bij een hogedruk gebied...
METAR die ochtend...
In de ochtendmist...
Ook deze leg vloog Dimitri, terwijl ik radio + nav deed. We hadden de ILS er bij gezet. Mocht je na takeoff in een emergency situatie komen, dan kun je niet even een circuitje vliegen om te landen...

Tijdens het taxien maakte ik de binnenkant van de kap schoon met een zakdoek, want die besloeg enorm.

Aan het begin van de runway zie je alleen maar het eerste stuk van de baan. Toch is het vertrekken niet zo ingewikkeld: Vol gas geven, en op de centerline blijven. Bij 65KTS roteren en dan vlieg je vrijwel direct de wolken in.
In de wolken is het een vreemde sensatie, omdat de kleur van donker naar steeds lichter gaat. En als je dan uit de bewolking komt, in de volle zon boven een oneindig wit landschap, dan denk je: Hier doen we het voor :-)
Boven de mist

Boven Duitsland weer grondzicht...
Mist in de dalen...
Verderop in Duitsland...

Geen opmerkingen :

Een reactie posten