dinsdag 11 november 2014

Avondje stappen in Bremen

Wat is er nou leuker dan om na werktijd ergens heen te vliegen: gezellig een hapje eten, uitgaan, en de volgende dag weer terug te vliegen?

Afgelopen vrijdag ben ik weer eens met m'n partner-in-crime Ko op pad geweest; dit keer naar Bremen EDDW. Bremen is een midden-groot vliegveld in het noorden van Duitsland, op ruim een uur vliegen vanaf Lelystad. Een uurtje is precies leuk; alles zit er in: Takeoff, korte cruise, en al vrij snel de arrival, approach en landing.
En het taxiën niet te vergeten, in het donker op een groot vliegveld is dat ook altijd een uitdaging :-)

Op de heenreis was het van dat typische weer dat je VFR moet cancellen maar IFR prima uit de voeten kan. Wolkenbasis op 1700ft, lichte regenbuien en een straf crosswindje. Het icing level zat op FL070.

Onze route was gefiled op FL070 en eenmaal in de lucht zaten we op die hoogte tussen twee wolkenlagen in.

Onderweg naar Bremen...
... richting de duisternis

Wat foto's van de heenreis. Boven de wolken terwijl de zon langzaam onder gaat...

De zuignap antenne is voor het satelliet weerdata systeem...







Ko vloog vanuit de rechterstoel. Je kunt met de Garmin 1000 eenvoudig de flight instruments op het rechterscherm tonen, en op die manier kun je eens ervaren hoe het is om in IMC te vliegen.

Vanuit de rechterstoel vliegen gaat prima met de G1000
Movember snorretje begint langzaam te ontstaan ;-)

Final RWY09 Bremen EDDW
Je bent pas geland als je een biertje hebt laten landen :-)

Bremen is leuk als bestemming: Het heeft een historische binnenstad en er zijn een aantal leuke restaurants en bars.
Dom van Bremen
De Bremer stadsmuzikanten
Stadhuis van Bremen
Mensen zitten buiten, en dat in november!

De volgende ochtend zijn we heel voorzichtig gaan werken aan het proces om fit-to-fly te worden, met vers geperst sinaasappelsap en een sport-ontbijtje met fruit en yoghurt. En heel veel koffie...

Het bleek verrassend goed weer te zijn: Helder zicht met af en toe een wolkje. We liepen een rondje over de markt.
Ik opperde dat het wel VFR zou moeten kunnen. Maar al snel kwamen we tot de conclusie dat dat veel te ingewikkeld was, dus zijn we toch maar IFR terug komen vliegen...


Geen opmerkingen :

Een reactie posten