woensdag 11 maart 2015

Garmin 430 Tips&Tricks: Fuel Planning

Als privé-vlieger tank ik het vliegtuig voor vertrek altijd zo vol mogelijk af.
Het gezegde luidt niet voor niets: "The only time an aircraft has too much fuel on board is when it is on fire." ;-)
Maar soms is er een situatie waarbij nauwkeurige fuel planning belangrijk is.
Bijvoorbeeld als je in één keer naar een bestemming vliegt welke je maar net kunt halen met één tank brandstof. Of als je niet vol hebt kunnen tanken vanwege Weight&Balance.

Dan is het fijn dat je tijdens de vlucht kunt zien:
  • Hoeveel brandstof je op dat moment in de tank hebt
  • Hoe lang (in tijd en in afstand) je daarmee nog kunt vliegen.
  • Hoeveel brandstof je na de landing nog over hebt
  • Hoe lang je (in geval van een uitwijk) nog met de reserve fuel kunt vliegen.
Bovenstaande kun je doen met de Garmin 430 via de Fuel Planning functie.



Als voorbeeld de vlucht die wij vorig jaar hebben uitgevoerd van Lelystad rechtstreeks naar Vodochody LKVO bij Praag in een gehuurde PA28, de PH-EDD.

Kist wordt in Lelystad tot de nok toe afgetankt voor vertrek

Uit het PoH halen we de volgende gegevens:

Usable Fuel: 48 USG
Fuel Consumption: 8.4GPH bij 75% power

Voor de veiligheid hanteren we een ruimere marge en rekenen we i.p.v. 8.4 gallon met een een hoger verbruik van 10 gallon per uur.







Tijdens het opstarten van de kist moeten we de G430 vertellen hoeveel brandstof we aan boord hebben, en wat het verbruik is. Deze optie zit in de "Self Test" pagina. Dit is waar de meeste mensen normaal gesproken meteen ENTER geven ;-)

De Fuel settings kun je instellen bij startup.

Gebruik de "PUSH CRSR", en grote/kleine draaiknop om de CAP/FOB/FF velden in te vullen.

CAP = Fuel Capacity -> Hoe groot is je tank

FOB = Fuel on Board -> Hoeveel heb je aan boord. Bij volle tank is CAP=FOB
FF  = Fuel Flow     -> Wat is het verbruik.

We voeren de gegevens van de PA28 in:
De fuel gegevens voor de PA28; Capacity is 48 gallon, Fuel On Board ook 48 gallon, verbruik 10.0 gallon per uur.

Nu gaan we vliegen. Eenmaal in de lucht checken we de Fuel Planning. Dit doe je door met de grote draaiknop naar "AUX" te gaan:
Fuel Planning functie is te vinden in het AUX menu. Je draait er met de grote draaiknop naar toe.


Fuel Planning.

In bovenstaand plaatje vinden we de volgende gegevens:

  • 44 gallon FOB (Fuel On Board): Actuele brandstof voorraad.
  • 10.0 FLOW: Total Fuel Flow. Verbruik; dit getal hebben we zelf opgegeven.
  • 104 kts GS (Ground Speed): Huidige grondsnelheid.
  • 32.5 gallon REQ (Required): Benodigde brandstof voor onze vlucht.
  • 11.8 gallon LFOB (Landing Fuel On Board): Brandstof in de tank na landing.
  • 01:11 LRES (Left-over Fuel Reserve Time):Tijd die je nog kunt vliegen na uitwijk
  • 10.4 EFF (Engine Fuel Efficiency): Het verbruik in NM ground track per gallon

Als de wind veranderd, veranderen ook de fuel statistieken. Onderstaand plaatje toont hoe het er uit zou zien met tegenwind. De GS is gezakt naar 75kts. We kunnen de bestemming niet meer halen; de planning geeft aan dat we zouden landen met een lege tank (LFOB van 0 en reserve tijd van 00:00).

Tegenwind; GS is nu 75kts en we weten nu al dat we moeten gaan uitwijken, want LFOB: 0 gallon.


Dit zien we liever: Windje mee! GS is 144kts en we landen met 20.9 gallon in de tank!

 

Downloaden Garmin Trainer software

Het trainen van bovenstaand voorbeeld op de Garmin 430 (of 530) doe je lekker thuis vanuit je luie stoel.
De simulator software kun je hier downloaden: Download GNS 400W/500W (WAAS) Simulator

Meer Garmin 430 Tips&Tricks

  1. De OBS functie
  2. Fuel Planning
  3. Vertical Navigation

Geen opmerkingen :

Een reactie posten