dinsdag 7 april 2015

van Lelystad naar Marokko...

Deze pagina beschrijft een vlucht van Lelystad naar Marokko, welke Paul en ik eind maart 2015 hebben uitgevoerd.

Leg 1: Lelystad - Santander (730NM)

Wind forecast: 80kts wind op FL160...
In de dagen voorafgaand aan de vlucht had ik het weer goed in de gaten gehouden. Eén ding was wel duidelijk: We zouden wind mee hebben, en niet zo'n klein beetje ook! 
De verwachtte wind op kruishoogte zou meer dan 80kts bedragen! Aangezien 80kts wind veel meer is dan de stall speed van een DA40, begon ik me toch wel een beetje zorgen te maken. Want: Wat is het risico op clear-air turbulence?

Mijn vraagbaak voor dit soort dingen is EuroGA, waar ik de vraag gepost had: Clear-Air Turbulence in small aircraft

Het antwoord kwam van JasonC, die met zijn Piper Meridian vaak winden ziet van wel 100-140kts.
Zijn advies: Er is eigenlijk zelden turbulentie, tenzij het een mechanische oorzaak heeft (bijv. boven de Alpen). Als je turbulentie ondervindt, reduceer snelheid to manouvring speed en ga lager vliegen.


Het weer boven Spanje zag er niet geweldig uit; Frontaal weer en het icing level lag laag (rond de 3000 ft). Vanwege die reden heb ik een veld gekozen langs de kust voor het tanken/lunchen.
Immers, bij de kust heb je geen bergen en het veld ligt op zeeniveau, waardoor je veilig de cloud-break kunt doen en kunt landen in warme (> 0°C) lucht.


Veel vliegvelden in Spanje hebben verplichte handling. Dit maakt een landing erg duur, soms wel tot meer dan 200EUR! Je moet dus goed opletten waar je naar toe gaat. In de AIP kun je vinden of handling mandatory is. Daarnaast check ik ook altijd de reviews op eddh.de en you-fly.com

Het beeld op de vlucht Lelystad - Santander: blauwe lucht boven een gesloten wolkendek...

De vlucht werd uitgevoerd op FL170 (17000ft, ruim 5km hoog), boven een gesloten wolkendek.
Vrijwel de gehele vlucht was in stabiele lucht, dus geen last van turbulentie. In de straalstroom werd het af en toe iets hobbelig; vergelijkbaar met een trans-atlantische vlucht in een lijnvliegtuig.

Ground Speed in de cruise van 207kts
Tailwind van 84kts
Boven de Golf van Biskaje...  
Filmpje van de nadering + landing op Santander:


De rekening voor de landing op Santander was 45,16EUR.
De totale vliegduur van Lelystad naar Santander bedroeg 4 uur en 22 minuten.

Final RWY29 Santander LEXJ
Vriendelijke pomp-bediende die helaas geen Engels sprak...

Leg 2: Santander - Tanger, Marokko (533NM)

Na een verkwikkende lunch gingen we weer verder richting Marokko. Op deze vlucht zou niet de wind, maar een intensief koufront ons parten spelen. We besloten om zo hoog mogelijk te gaan vliegen, en de buien visueel te ontwijken.

Hier en daar komen de bergen door het wolkendek heen... 

Deze vlucht zou een zig-zag worden tussen de CB's:
Vanaf deze hoogte ziet het er mooi uit, maar op de grond is het serieus slecht weer met zo'n wolk boven je :-)
Het levert in ieder geval mooie plaatjes op!
Ter hoogte van Madrid. De fuel range wordt aangegeven d.m.v. cirkels rondom het vliegtuig. Binnencirkel is tot aan reserve, buitencirkel is tot aan leeg.
Hier zitten we op een ontwijkkoers in de buurt van een CB. De buitentemperatuur zakt tot -43 graden Celsius!

Filmpje van de vlucht Santander - Tanger in convective weather:


Inmiddels begint het donker te worden, en zien we de zon langzaam onder gaan.
Grappig dat je hoog in de lucht nog steeds licht hebt, terwijl het op aarde al donker is :-)
Zonsondergang... 

We komen in de buurt van Tanger. Aangezien Tanger een approach frequentie heeft (121.2) ga ik er van uit dat we radar vector naar de ILS zullen krijgen. Maar niets minder is waar! Ze blijken helemaal geen radar te hebben, dus alles is full procedure.

We krijgen een lastige klaring: ABR 1A arrival, proceed ADKIM then ABIRO, after ABIRO descent 4200ft, report TNG.

En dan gaat de werkdruk van heel laag in één keer naar heel hoog; in het donker, onbekende omgeving een full procedure approach vliegen.

De ILS procedure is wat ingewikkeld; in de outbound teardrop zak je naar 3100ft, vervolgens in de inbound turn naar 2400ft waarna je established bent.

Boven Tanger op de procedure ILS RWY 28.

Geland op Tanger GMTT.

Geen opmerkingen :

Een reactie posten