maandag 18 mei 2015

Hamburg 2015

Eind april zijn we met de PH-PCA naar Hamburg gevlogen.
Hamburg is een interessante bestemming. Groot vliegveld met kruisende runways en veel verkeer.
Vanaf het vliegveld ben je met de U-bahn zo in het centrum. Wij gingen er een hamburger eten en vervolgens stappen.

Onderweg in de DA40...
Een collega vlieger (Erik) ging mee; hij is bezig met ATPL en had z'n IFR RT afgerond. Hij kon mooi de radio doen vanaf de rechterstoel. De tweede passagier was John. Hij heeft onlangs z'n PPL gehaald en wilde eens meevliegen tijdens een IFR vlucht.

Vliegveld Hamburg is met ruim 150000 vliegbewegingen per jaar zo'n 3x zo druk als Rotterdam. Toch kun je er als privé vlieger gewoon terecht. Wij betaalden 60 EUR voor de landing + parking. Dat is acceptabel voor een groot internationaal vliegveld wat 24hr per dag open is..

IFR weer op de heenreis

Enroute. We briefen de Taxi kaart.
We werden tussen twee airliners in opgelijnd op de ILS. De controller vroeg wat de minimum snelheid was die we konden vliegen. Die vraag hadden we al verwacht, en Erik meldde dat we 140KTS konden doen in de descent.
We vlogen dus zonder flaps met 140KIAS  tot aan 2NM final, zodat we het overig verkeer niet in de weg zaten.

Taxi kaart Hamburg EDDH
Misschien nog wel lastiger dan het vliegen is het taxien op een groot vliegveld. Ik had tijdens de vlucht al uitgebreid de taxi procedure doorgenomen met Erik. Je weet op welke baan je gaat landen en waar je naar toe moet taxien, dus dan kun je alvast de klaring opschrijven die je denkt te gaan krijgen.
De daadwerkelijke taxi klaring kregen we toen we op short final vlogen, en was compleet anders dan wat we voorbereid hadden. We werden ook gewaarschuwd voor een wachtende A320 die klaar stond voor vertrek op de kruisende runway.

Als ik alleen alleen was geweest had ik de taxi klaring zo net voor de landing niet aangenomen. Fly the plane first! Je merkt dat ATC hier ingesteld is op airliners met twee piloten in de cockpit.
Wij waren met z'n tweeen en konden de taxi klaring direct teruglezen en uitvoeren.
Onlangs zag ik een forum post van een Duitse piloot die exact hetzelfde mee had gemaakt in Hamburg: Taxi instructions from tower during short final.


Final RWY15 Hamburg EDDH

In parking position, KLM kist in rotatie op de achtergrond.

De General Aviation terminal zit aan de andere kant van het vliegveld. Om bij de main Terminal te komen kun je met de gratis parkeer bus, of met de taxi. Wij gingen met de bus. Vervolgens een korte treinrit naar het centrum. We gingen naar de beste hamburger tent van Hamburg: The Bird, een Hipster tent met prima eten en bier...

Fantastische burger bij The Bird.

Biertje laten landen...
Party time!

Preflight checks..
De volgende dag zag het weer er niet geweldig uit, met regenbuien en kans op onweer. Het icing level lag op FL050. We vlogen onze route op FL050 door een veld met towering cumulus wolken. Fantastisch helder weer! Wat verder op de route kwamen we buien tegen. Ik vroeg aan ATC om lager te vliegen; we werden geklaard naar de MRVA; 3200ft. Daar zaten we in +4°C en konden we zonder icing risico door de bui heen vliegen. Eenmaal in Nederland werden de buien intenser en gingen we er omheen. De weerradar (ADL120) is een onmisbare tool voor het strategisch ontwijken van weer op een IFR vlucht...
Buien boven Groningen. Wij zitten op een avoidance heading (20 graden naar links).

We gebruiken de weerradar om onze weg te vinden tussen de buien door.
Buien boven het IJsselmeer
Buien boven Kampen

Al met al was dit een erg leuke trip! Hamburg is een uitdagende bestemming op ong. 1:30 uur vliegen vanaf Lelystad.

Geen opmerkingen :

Een reactie posten