dinsdag 12 mei 2015

Profcheck 2015

IFR condities enroute naar Groningen...
Een PPL geldig houden doe je door om het jaar een vluchtje te doen met een instructeur. Verder moet je in dat jaar minimaal 12 uur gevlogen hebben.
 De Instrument Rating is één jaar geldig. Om die geldig te houden moet je een profcheck doen. Dit is een verkorte examen-vlucht. Je doet het met een officiële examinator. De profcheck kan gedaan worden vanaf 3 maanden voor verloop datum.

Een paar weken geleden was ik met Dimitri naar Groningen gevlogen om te trainen voor deze profcheck. Even de puntjes op de I zetten. Vervolgens hebben we een afspraak gemaakt met een examinator.


Het weer was prima. Wolkenbasis op 1600ft. Wolktoppen rond de 3000ft. Dimitri deed de vlucht heen naar Groningen. Hij had 'm op 3000ft ge-filed, waardoor we voor het grootste gedeelte in IMC vlogen. Normaal ga je dan wat hoger vliegen; lekker in het zonnetje. Maar nu zaten we precies in de toplaag van de stratus, waarbij we in- en uit de wolken vlogen.
Dimitri boven NDB baken VZ tijdens z'n profcheck. Net boven het wolkendek op 3000ft

De opdracht was vrij simpel: Een holding boven NDB baken VZ, dan de VOR/DME approach op baan 05, gevolgd door missed approach of touch&go en dan vectors naar de ILS baan 23.
De examinator moedigde het gebruik van de autopilot aan. Zijn stelling was dat single pilot IFR zonder autopilot niet verstandig is.
Established op de VOR/DME RWY05
Dimitri was druk met de approaches voorbereiden, briefen, communiceren met ATC en ook nog vliegen. Vanaf de achterbank zat ik mee te kijken, wat enorm leerzaam is!
Mijn beurt om te laten zien dat ik het nog kan :-)

Na de tweede landing gingen even een kop koffie drinken op Groningen, en was het mijn beurt. Ik moest ook twee naderingen vliegen. In beide gevallen tot op de minima, waarbij "geen zicht" gesimuleerd wordt door een tas voor het raam te zetten. "Zo lang de tas op het dashboard staat, zitten we in IMC" :-) Bij mij is de tas in het geheel niet weg gehaald, dus beide naderingen werden gevolgd door een missed approach. Het blijft apart om de kist tot 200ft voor de baan te vliegen zonder naar buiten te kijken.

Terug op Lelystad werden onze brevetten afgetekend en ook meteen de SEP rating afgetekend, zodat die synchroon loopt met de IR. We moeten 100EUR p.p. afrekenen voor de examinator, en 20EUR reiskosten.
De resultaten van de profcheck gaan naar KIWA...

Geen opmerkingen :

Een reactie posten