zaterdag 12 september 2015

Brač naar Klagenfurt

Dit was een korte IFR vlucht van Brač naar Klagenfurt. We hebben kennissen die in Karinthie wonen, en aangezien we toch in de buurt waren leek het ons leuk om even langs te gaan. Ik had de tracking link doorgestuurd, zodat ze konden zien wanneer we aankwamen.

Gepland en gevlogen route.
Klagenfurt ligt in de Alpen. De MSA (Minimum Safe Altitude) ligt erg hoog vanwege bergen in de nabijheid. De DA40 heeft geen de-icing waardoor je zelfs in de zomer het risico hebt om vast te komen te zitten vanwege het weer. Immers, vliegend boven de Alpen heb je bij ijsvorming niet de mogelijkheid om te zakken!
Het weer voor aankomst was goed, en ook de verwachting voor de volgende dag was goed.

De geplande route:
LDSB
SPL3R SPL L607 ZDA L868 DOL/N0138F110 L868 BERTA BERTA1A
LOWK

Track distance: 239NM, waar we 1:44 uur over zouden doen.


IFR vlieg je eigenlijk nooit de route zoals gepland. Dat zie je goed in het plaatje hierboven. We kregen de SPL3R departure, en al vrij snel werden we van de departure afgehaald en was het PROCEED DIRECT ROKSA waarmee de omweg via ZDA (Zadar) werd afgesneden. ROKSA ligt op de grens met Slovenie. 

Split

Kroatie blijft mooi, ook IFR vanaf de airways!
Boven de Alpen

In de buurt van Klagenfurt vroeg ik een Visual Approach. Dan blijf je IFR maar kun je zelf op zicht naar de baan vliegen. Wel moesten we nog even 10000ft hoogte kwijt raken. Dus met -500ft per minuut rondjes cirkelen en genieten van het uitzicht :-)

De Worthersee links, en het vliegveld van Klagenfurt.



Short final RWY 28R.

Neefje van 3 vind het allemaal super interessant!

Lees ook:

Geen opmerkingen :

Een reactie posten