woensdag 9 september 2015

Planning en uitvoering: Lelystad - Portorož (Slovenië)

Afgelopen zomerperiode zijn we druk bezig geweest met een verhuizing. Nu de rust is wedergekeerd wordt het tijd voor een leuk vliegtripje.

Het plan is om naar Portorož (LJPZ) in Slovenië te vliegen, en daar vandaan verder langs de kust naar Kroatië. De laatste dag willen we eindigen in Klagenfurt (Oostenrijk) om daar familie te bezoeken.

Hieronder de planning en de uitvoering van deze vlucht.

Planning: IFR vlucht Lelystad-Portorož

Een paar dagen voor de aanvang van de vlucht begin ik het weer in de gaten te houden.
Handige tools die ik daar voor gebruik zijn:
  • GRAMET (Autorouter Gramet of Ogimet Gramet).
    Dit is een grafische presentatie van het verticale vliegpad, met wolken die op de route verwacht worden.
  • Fronten kaarten
  • Windyty voor wind verwachtingen voor verschillende hoogtes.
  • SAT24 in IR mode , dit geeft het actuele beeld van het weer. Dit gebruik ik kort voor vertrek om me te informeren over het werkelijke weerbeeld tijdens de vlucht.
  • TAF en METAR van veld vertrek/aankomst/uitwijk.

Windyty toont wat meewind op de route:


De Gramet met het weer op de route. Het nul-graden niveau ligt tussen de FL070 en FL090. Boven de Alpen wat stratus bewolking maar daar vliegen we ruim boven.


De weerkaart toont geen fronten op de route:


Voor het plannen van de IFR route gebruik ik Autorouter. Dit is een tool waarmee routes kunt genereren en filen. Autorouter genereert ook een briefing pack met Weight and Balance, NOTAMS, Weer, PLOG, etc. De route distance is 559NM en de vliegtijd bedraagt 3:48 uur. Als uitwijk heb ik Split LDSP en Ljubljana LJLJ gekozen. Deze twee vliegvelden hebben een ILS.


Klik hier om het briefing pack voor deze route te bekijken.

Het actuele weer voor vertrek:

Schiphol METAR toont meer dan 10km zicht en enkele bewolking op 1100ft: 
METAR EHAM 090655Z 07007KT 9999 FEW012 14/13 Q1024 NOSIG=

Groningen METAR toont meer dan 10km zicht en geen bewolking:
METAR EHGG 090655Z AUTO 06006KT 9999 NCD 12/11 Q1025 NOSIG=

Portoroz TAF toont prima CAVOK weer:
TAF LJPZ 090500Z 0906/0915 13006KT CAVOK BECMG 0908/0909 30005KT BECMG 0913/0915 24005KT=

De IR satelliet beelden tonen geen hoge bewolking op onze route:



Uitvoering: IFR vlucht Lelystad-Portorož
Helemaal voltanken voor vertrek.
De uitvoering van de vlucht naar Portoroz was rechttoe-rechtaan.
Dutchmil Radar klaarde ons direct naar SONEB, wat op de grens met Duitsland ligt. Al vrij snel werden we overgezet naar Amsterdam Control, die ons klaarden naar FL130.
In de buurt van Frankfurt kregen we het verzoek om naar FL140 te klimmen, aangezien dat de minimum hoogte is om over de Frankfurt TMA heen te vliegen.
Voorbij München klommen we naar FL160 om de Alpen over te vliegen.


In het zonnetje op FL140 boven Duitsland

Munchen Airport

Rivieren die uitmonden in de Adriatische zee

Piran, te zien vanaf de approach naar Portoroz.

Uitrusten aan het zwembad in het hotel. 

Zie ook:

Geen opmerkingen :

Een reactie posten