zondag 18 oktober 2015

Antwerpen en Luxemburg in Low IFR condities...

Onlangs een tripje gedaan met Martin en Bob naar Antwerpen en Luxemburg.
De weerscondities waren erg marginaal. Het was een weekend waarbij het mistig was. We hadden VFR niet kunnen vliegen.

Bob had de eerste leg van Lelystad naar Antwerpen VFR voorbereid, maar dat was out of the question, en gezien de METAR was het maar zeer de vraag of het IFR wel zou kunnen:

EBAW 180820Z VRB01KT 0200 R11/0350N R29/0375N FG BKN001 07/06 Q1020 NOSIG 

Het weer op Oostende was aanmerkelijk beter:

EBOS 180750Z 13003KT 090V150 3800 BR FEW025 07/07 Q1020 BECMG 6000

We besloten om naar Antwerpen te vliegen en daar de ILS af te vliegen tot op de minima, met in het achterhoofd dat we zouden gaan uitwijken naar Oostende.

Onderweg hadden we hele stukken waar het zicht wel goed was. Aan de rook van de schoorstenen bij de Moerdijk zie je goed dat het vrijwel niet waait, en de rook blijft ook gewoon hangen:

Moerdijk. Windstil en de rook blijft gewoon hangen... 

Mooie wolkenlucht in het zuiden van Nederland. Het plaatje geeft een  vertekend beeld want van bovenaf lijkt het mooi weer te zijn. Echter hangt de bewolking bijna tot aan de grond, en op de grond is het zicht marginaal.
De ATIS van Antwerpen gaf inmiddels SCATTERED bewolking op 300ft en 800meter zicht. Dat gaf vertrouwen want dat is voldoende om te kunnen landen. Ik vloog de ILS met de hand. Aangezien je onder de 500ft geen configuratieveranderingen meer mag doen, besloten we om met één standje flaps te landen. Rond de 400ft braken we uit de bewolking. Na de landing namen we een taxi richting het centrum.

De kathedraal van Antwerpen
Een gezellig steegje. 
Een antieke bus bij het standhuis

De tweede leg van Antwerpen naar Luxemburg hebben we ook IFR gedaan. Het had misschien VFR wel gekund, maar aangezien de Ardennen er tussen zitten wil je goed VFR weer hebben en dat was het niet.

Martin vloog de tweede leg, en ook hier blijkt weer het gemak van IFR: Je wordt dwars door het complexe luchtruim van Brussel heen geloodst:
Gevlogen route (...) en de geplande route (paarse lijn).

Martin druk bezig met de preflight checks
Na takeoff op de GILOM 1C departure
Taxien naar het begin van runway 29
Net boven de cloud tops...
Luxembourg Approach gaf ons vectors naar de ILS voor runway 06. Bob maakte een filmpje vanaf de achterbank:


Tijd voor het welverdiende landingsbiertje!
Je bent pas geland als je een biertje hebt laten landen :-)

De volgende ochtend bezochten we de Kazematten
Low Visibility Procedures actief bij vertrek...
Goedkope JET fuel a 0,56EUR / liter

Ons uitzicht na takeoff!

1 opmerking :