IFR vliegen

De meest waardevolle aanvulling die je op je PPL brevet kunt halen is de Instrument Rating (IR).
Met een IR mag je IFR vliegen. IFR staat voor Instrument Flight Rules, en is de tegenhanger van VFR (Visual Flight Rules). Hieronder de belangrijkste voordelen:

Minder afhankelijk van het weer
IFR training op een FNPT-1 simulator
Als IFR vlieger bestuur je het vliegtuig op instrumenten. Alle manoeuvres zoals klimmen, dalen, bochten, snelheidsveranderingen, etc. worden gevlogen door gebruik te maken van de instrumenten in de cockpit. Ook het navigeren gebeurd in de cockpit op basis van radio-navigatie.

IFR weersomstandigheden

Toegang tot controlled airspace
Iedere IFR vlucht begint met het ontvangen van de route clearance. Dit is een klaring dat je de route mag uitvoeren zoals ingediend. Je mag in alle klassen luchtruim vliegen, en je hoeft geen klaring te vragen om door een bepaald luchtruim heen te vliegen. Immers: Je hebt bij aanvang van de vlucht al een klaring gekregen voor de gehele route.
Als IFR vlieger heb je er meestal geen benul van in wat voor airspace je vliegt. Als er ergens een restricted area is, of para dropping, dan zorgt ATC er voor dat je hier van vrijgehouden wordt.

Kussen voor het raam tijdens IFR training...
















Je wordt gesepareerd
IFR in gecontroleerd luchtruim wordt je vrijgehouden van ander verkeer door ATC.
Dit doen ze door jou een bepaalde heading te laten vliegen (radar vectors), en/of op een bepaalde hoogte te laten vliegen.

ATC wordt een resource
IFR vliegen in het Eurocontrol systeem is een samenspel tussen vlieger en ATC.
ATC verzorgt separatie, maar doet ook stukken van de navigatie. Het is gebruikelijk dat ATC je vectors geeft naar het begin van de instrument approach. Op dat moment zorgt ATC er ook voor dat je vrij blijft van obstakels.

Vliegen boven het weer
Doordat je toegang hebt tot alle airspaces, kun je je vlucht op grote hoogte boven het weer plannen.
Met de DA40 waarin ik vlieg plan ik meestal op FL160. Boven de wolken is het zicht vrijwel oneindig, heb je stabiele lucht (dus geen turbulentie), en zit je lekker in het zonnetje!
Vliegen boven de buien...
Makkelijker plannen
De vluchtvoorbereiding van een IFR vlucht is veel eenvoudiger dan die van een VFR vlucht.
Voor IFR heb je routing systemen, zoals: Autorouter, RocketRoute of EuroFPL.
Je geeft je departure en destination op, en het systeem zoekt de kortste route. Wil je via een bepaald punt vliegen? Dan geef je een VIA punt op en het systeem komt terug met een gevalideerde route.
De gevonden route zet je in je vliegplan. Voordat je vertrekt voer je de route in als FPL in de G430 of G1000, en off you go :-)

Route suggesties van de Autorouter voor een vlucht EHLE-EGKA via Oostende.

Beperkingen IFR vliegen

Met een IR mag je in de wolken vliegen en heb je geen zicht nodig om van A naar B te komen.
Dat klinkt fantastisch, maar je kunt niet altijd vliegen. Lees meer over de beperkingen van IFR vliegen in een SEP: link


Geen opmerkingen :

Een reactie posten